ISO 9001 jest międzynarodową normą określająca wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji. W Polsce została ona wydana przez Polski Komitet Normalizacyjny jako PN-EN ISO 9001:2009. Podkreśla się, że ISO 9001 to standard akceptowany i rozpoznawany na całym świecie. Normę tę mogą stosować wszystkie firmy, niezależnie od ich wielkości i rodzaju. Ukierunkowana jest ona w szczególności na zrozumienie, a w konsekwencji na spełnienie wymagań i potrzeb klienta oraz ich ciągłe doskonalenie, w oparciu o obiektywne pomiary.
ISO 9001:2008 jest podstawą do wdrożenia i certyfikacji Systemu Zarządzania Jakością. Norma jest skonstruowana uniwersalnie. Nie zawiera wymagań dotyczących wyrobu (nie jest normą techniczną), tylko wymagania dotyczące systemu zarządzania. Wymagania te pozwalają na wdrożenie SZJ zarówno w przedsiębiorstwach produkcyjnych, usługowych, jak i w administracji publicznej.
ISO 9001:2008 jest w dużej mierze oparta na koncepcji TQM i kieruje się podobnymi zasadami:
- Koncentracja na kliencie - oznacza skupienie się na aktualnych oraz przyszłych potrzebach klienta oraz działania w celu ich zaspokojenia
- Przywództwo - oznacza, iż kadra kierownicza jest odpowiedzialna za wyznaczenie polityki, celów, strategii i kierunków rozwoju organizacji. Najwyższe kierownictwo odpowiada także za motywowanie i zaangażowanie wszystkich pracowników w rozwój organizacji i stworzenie korzystnych warunków do działania w tym kierunku.
- Zaangażowanie całej kadry - jedynie pełne zaangażowanie wszystkich pracowników w realizacje strategii i celów organizacji pozwala na maksymalne wykorzystanie jej potencjału w celu uzyskania zamierzonych korzyści.
- Podejście procesowe - wszystkie działania organizacji traktować (zarządzać nimi) należy jako wzajemnie powiązane i oddziałujące między sobą procesy.
- Podejście systemowe do zarządzania - polega na zidentyfikowaniu, zrozumieniu i zarządzaniu wzajemnie powiązanymi procesami i traktowaniu ich jako system (zbiór wzajemnie powiązanych i oddziałujących elementów).
- Ciągłe doskonalenie - oznacza ciągłe, nieprzerwane, systematyczne działania w celu zwiększenia prawdopodobieństwa wzrostu zadowolenia klienta i innych stron. Nieocenione są tu zalety metod narzucone przez normę (audit wewnętrzny, działania korygujące i zapobiegawcze, itd.).
- Oparcie się na faktach - w procesie decyzyjnym należy opierać się na sprawdzonych i logicznie przeanalizowanych informacjach.
- Wzajemne korzystne powiązania z dostawcami - organizacja i jej dostawcy są zależni od siebie. Powiązania między nimi powinny być skonstruowane w ten sposób, aby przynosiły obopólną korzyść. Powiązania te powinny pozwalać na szybkie reagowanie w przypadku szybko zmieniającej się sytuacji rynkowej oraz potrzeb klientów. Pozwala to na zwiększenie rentowności organizacji i jej partnerów.
W przypadku, gdy firma spełnia wymagania tej normy może ubiegać się o wydanie stosownego certyfikatu. Certyfikat zgodności z powyższą normą wydaje niezależna jednostka certyfikująca.
Dlatego profesjonalna obsługa klienta oraz troska o środowisko naturalne jest filarem działania firmy BEST - PEST, a misją jest ciągłe dążenie do unowocześniania wyrobów i usług, przy uwzględnieniu oczekiwań naszych klientów, obowiązujących wymagań prawnych i środowiskowych.
Korzyści z wdrożenia w firmie Zintegrowanego Systemu Zarządzania:
- Zwiększenie efektywności i zapewnienie przewagi konkurencyjnej na rynku,
- Spełnienie wymagań klientów w zakresie posiadania przez firmę certyfikatu Systemów Zarządzania Jakością i Środowiskiem,
- Nowe możliwości w prowadzeniu interesów i pozyskiwania nowych klientów,
- Obniżenie kosztów niematerialnych firmy, a szczególnie poprzez efektywniejsze wykorzystywanie składników materialnych i zasobów ludzkich,
- Weryfikacja funkcjonujących sposobów zarządzania pod kątem podniesienia ich efektywności i stymulowanie niekonwencjonalnych rozwiązań w obszarze zarządzania,
- Ujednolicenie i wzajemne powiązanie dokumentacji systemowej oraz auditu, przeglądów i działań doskonalących,
- Systematyczne podnoszenie jakości wyrobów przy minimalizacji negatywnego oddziaływania na środowisko
Nasze działania wynikające z ustanowionej polityki Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością i Zarządzania Środowiskiem kierujemy na:
- Utrzymanie i ciągłe doskonalenie systemów poprzez monitorowanie i doskonalenie procesów, wyrobów i usług,
- Budowanie zaufania zadowolenia klientów poprzez dostarczanie nowoczesnych wyrobów,
- Stosowanie sprawdzonych receptur, surowców i opakowań oraz technologii ograniczających negatywny wpływ na środowisko naturalne, zdrowie i życie człowieka,
- Spełnianie wymagań klienta, wymagań prawnych i innych dotyczących organizacji ze szczególnym uwzględnieniem wymagań środowiskowych,
- Podnoszenie świadomości proekologicznej osób pracujących dla organizacji lub w jej imieniu oraz społeczności lokalnej,
- Rozwijanie współpracy z dostawcami, zachowując priorytety jakościowe i środowiskowe,
- Racjonalną gospodarkę surowcami i energią oraz efektywne zarządzanie odpadami.
Nasze rozumienie ekologii w kontekście ISO 14001:
Jest faktem niepodważalnym, że obecnie wszystkie produkty i usługi wpływają na środowisko i oddziaływają na człowieka. W związku z tym rozumiemy, że rośnie społeczna presja, aby konsekwentnie wprowadzać zrównoważony w sferze ducha i materii postęp uwzględniający zarówno wymagania klienta, producenta, jak i środowiska naturalnego.
Wytyczne zawarte w SZŚ PN-EN ISO 14001:2005 pozwalają zarządzać oddziaływaniem na środowisko naturalne prawidłowo i bardziej wydajnie, biorąc pod uwagę całokształt działalności firmy. Staje się to faktem ponieważ nasza akceptacja Systemu Zarządzania Jakością i Środowiskiem jest nie tylko deklaracją, ale konkretnym działaniem ograniczającym lub eliminującym niekorzystne czynniki emitowane na wszystkie obszary środowiska naturalnego.